Winterdepressie

Steeds meer mensen blijken zich wat down te voelen in de donkerste maanden van het jaar. Vooral het einde van de winter blijkt kritiek te zijn voor deze zogenoemde winterdepressie. De grote oorzaak voor een winterdepressie ligt vooral in het feit dat de dagen korter zijn, we krijgen minder licht en onze activiteiten liggen anders. De oplossing of toch een deel ervan, is zoveel mogelijk activiteiten buiten ontplooien. Profiteer maximaal van het licht door lange wandelingen te maken.

Winterdepressie is het gevolg van een tekort aan zonlicht.

Licht werkt positief in op hoe we ons voelen. Winterdepressie, ook wel “Winterblues” genoemd, is niet zomaar een hersenspinsel van verwende westerse mensen. Wetenschappers zijn het er inmiddels over eens dat daglicht een rechtstreekse invloed heeft op ons lichaam en onze geest. We hebben een bepaalde hoeveelheid daglicht nodig om ons goed te voelen. In de winter is de periode waarin we in aanraking komen met daglicht voor veel mensen te kort. Zeker wanneer je veel binnen zit en werkt.

Daglichtlampen tegen winterdepressie

Heb je het idee dat je (enige mate) last hebt van winterdepressie, dan kun je een paar dingen doen om te proberen je wat beter te voelen. Werk je veel binnen, ga dan in je pauzes naar buiten om direct in contact te komen met daglicht. Op je werkplek kun je zo genoemde daglichtlampen plaatsen. Deze lampen hebben hetzelfde lichtspectrum als daglicht. Ze zijn afkomstig van de marine. Onder de mensen die maanden op een onderzeeër zaten en ook geen tot weinig daglicht te zien kregen, kwamen verschillende kwalen voor, waaronder depressies. Men heeft toen daglichtlampen ontwikkeld waarmee veel klachten verdwenen.

Lichttherapie kan winterdepressie voorkomen.

Hoe noordelijker je komt, hoe korter de periode van daglicht in de winter is. In de Noordelijke landen komt winterdepressie dan ook regelmatig voor. In de Scandinavische landen kennen ze daarom het effect van lichttherapie al veel langer dan vandaag. Maar ook bij ons vindt deze kuur steeds meer belangstelling. Het principe is simpel: je gaat gedurende twee weken twee uur per dag voor een lichtbak zitten met een intensiteit van 2500 lux. In 80% van de gevallen blijkt deze therapie ook echt te helpen.

Meer weten over Depressie en Depressiviteit?

E-book “Depressief?” voor slechts € 5,99 met volledige niet goed geldt terug garantie. Meer dan 200 pagina’s aan waardevolle informatie

Klik hier voor meer informatie over dit e-book.

Jouw ervaring met Depressie?

Wat Is Jouw Ervaring Met Winterdepressie?

Heb jij ervaring met Winterdepressie? Laat het hieronder even weten, wij lezen het graag.

Ontdek Het Nummer 1 Geheim van Mens & Gezondheid!

Wil je op de hoogte blijven van gezonde en vitale producten en wat je er allemaal mee kunt, meld je dan hieronder even aan en ontdek direct wat het nummer 1 geheim is van Mens & Gezondheid. Na aanmelding ontvang je ook onze infomails en blijf je op de hoogte. Onder aan iedere infomail kun je je weer afmelden. Je e-mailadres wordt uiteraard niet aan derden verstrekt. Wanneer je je nu aanmeldt ontvang je tevens nog een bonus als verrassing. Ik zie je aan de andere kant!

Dit is een artikel over Winterdepressie!

The following two tabs change content below.
“In 1995 startte mijn zoektocht naar Maximale Vitaliteit. Het is mijn missie om de vele bijzondere wetenswaardigheden die ik ontdekte met zo veel mogelijk mensen te delen via onder andere deze site, zodat ook jij je voordeel er mee kunt doen! ” Bert Tijhoff, Royaal Vitaal Coach

Laatste berichten van Bert (toon alles)

Leave A Reply (No comments so far)

You must be logged in to post a comment.

No comments yet