Dit Is Wat Je Moet Weten Over Depressie!

Weinig mensen zijn elke dag vrolijk en iedereen zit wel eens in de put.  Het hoort er gewoon bij, maar het betekent niet noodzakelijk dat je een depressie hebt. Wat is een depressie, waar komt het vandaan, wat kun je er tegen doen en hoe kom je er achter of je last van een depressie hebt.

Heb ik last van een depressie?!

Om met het laatste te beginnen. Je kunt testen of je last van een depressie hebt door een depressie test te doen. Komt uit de depressie test naar voren dat je te maken hebt met depressiviteit, dan ben je niet alleen. Depressie is een van de bekendste psychische klachten.  Iedereen kan depressief worden, op eender welke leeftijd.

Doe hier de depressie zelftest!

Depressie symptomen

Een depressie wordt vaak noch door de betrokkene, noch door zijn omgeving erkend.  Ten onrechte wordt verondersteld dat een depressief iemand er bedroefd bijloopt en weent, zelfmoordneigingen vertoont of ten prooi valt aan totale ontreddering.  Vaak is dit niet het geval en is er sprake van een gemaskerde depressie.  Depressie symptomen zijn meestal moeilijk te onderscheiden van alledaagse klachten. Bij een depressie komen deze klachten echter vaker of zelfs continu.

Depressies zijn vaak het gevolg van een opeenstapeling van stress, van affectieve, professionele of gezondheidsproblemen die een mens kwetsbaar kunnen maken en geleidelijk tot een psychische ineenstorting kunnen leiden.

Ook een rouwproces of een catastrofale gebeurtenis kan de oorzaak vormen.  Al kunnen depressies zich ook manifesteren zonder uitlokkende factor.

Soms is de oorsprong van een depressie psychisch en treedt ze op als gevolg van een traumatiserende gebeurtenis, bv. na een overlijden, een scheiding, een ontslag, een ontgoocheling of een sentimentele breuk, een verandering van omgeving.  In dit geval is de depressie een min of meer normale reactie, een rouwperiode naar aanleiding van een verlies.  Depressies kunnen echter ook gebonden zijn aan ziektetoestanden of hun oorsprong vinden binnen het lichaam.

Tips bij depressiviteit

Wijst de depressietest uit dat je te maken heb met depressiviteit, neem dan onderstaande tips ter harte. We geven een aantal tips die voor vele mensen een positief effect kunnen hebben. Ook wanneer je niet depressief bent trouwens. Let op: enkel een arts kan een juiste diagnose stellen wanneer het gaat om depressiviteit.

  • Besef dat je er niet voor kiest om depressief te zijn en dat dit geen teken van zwakte is.
  • Eet gezond en evenwichtig. Het is bekend dat evenwichtige maaltijden met complexe koolhydraten (koren, granen), fruit en groenten, niet te veel eiwitten en weinig vet bevorderlijk zijn voor een goede algemene gezondheid en een stabiele gemoedsgesteldheid.
  • Voorkom een geïsoleerd leven en wees maatschappelijk actief.
  • Draag zorg voor een gezonde en regelmatige nachtrust. Respecteer een normaal dag- en nachtritme. Leg regelmaat in de tijdstippen waarop je gaat slapen en opstaat.
  • Tracht elke dag een schema op te stellen van wat je in de loop van die dag wil doen.
  • Stel jezelf haalbare doelen.
  • Verzet je tegen prestatiedrang, doe één ding tegelijk, vermijd competitie, leer “neen” te zeggen, ontdek wat je zelf in je mars hebt.
  • Voldoende lichaamsbeweging kan depressieve gevoelens helpen voorkomen. Onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een korte wandeling iemands stemming kan verbeteren en angst kan wegnemen. Lichaamsbeweging lijkt al te volstaan om de aanmaak van endomorfine (de chemische stof in de hersenen die helpt om je goed te voelen) te stimuleren.
  • Zoek afleiding in ontspannende activiteiten waarin je jezelf kan uitleven.
  • Leer op een goede manier om te gaan met stress.
  • Denk positief: een positieve houding (“het glas is halfvol en niet halfleeg”) kan aangeleerd worden.
  • Werk aan psychische weerbaarheid. Probeer te werken aan je persoonlijke functionering en vooral aan de zaken die voor jou een kwetsbaar punt vormen.
  • Durf hulp te vragen. Doe een beroep op een arts, een vertrouwenspersoon of een vereniging.
  • Erover praten betekent geholpen worden en een vroegtijdige behandeling kan erger voorkomen.
  • Panikeer niet als de genezing van een depressie traag verloopt. Hoed je voor goede raad: wat goed is voor een ander is dat niet per definitie voor jou.

Meer weten over Depressie en Depressiviteit?

E-book “Depressief?” voor slechts € 5,99 met volledige niet goed geldt terug garantie. Meer dan 200 pagina’s aan waardevolle informatie

Klik hier voor meer informatie over dit e-book.

Jouw ervaring met Depressie?

Heb jij ervaring met Depressie? Laat het hieronder even weten, wij lezen het graag.

Ontdek het nummer 1 geheim van Mens & Gezondheid!

Wil je op de hoogte blijven van gezonde en vitale producten en wat je er allemaal mee kunt, meld je dan hieronder even aan en ontdek direct wat het nummer 1 geheim is van Mens & Gezondheid. Na aanmelding ontvang je ook onze infomails en blijf je op de hoogte. Onder aan iedere infomail kun je je weer afmelden. Je e-mailadres wordt uiteraard niet aan derden verstrekt. Wanneer je je nu aanmeldt ontvang je tevens nog een bonus als verrassing. Ik zie je aan de andere kant!

Dit is een artikel over Depressie!

The following two tabs change content below.
“In 1995 startte mijn zoektocht naar Maximale Vitaliteit. Het is mijn missie om de vele bijzondere wetenswaardigheden die ik ontdekte met zo veel mogelijk mensen te delen via onder andere deze site, zodat ook jij je voordeel er mee kunt doen! ” Bert Tijhoff, Royaal Vitaal Coach

Laatste berichten van Bert (toon alles)

Leave A Reply (No comments so far)

You must be logged in to post a comment.

No comments yet