Hardlooptips!

Of je nu graag iedere dag gaat joggen in het bos, of liever in de sportschool op de loopband staat: iedere hardloper kan wel wat goede tips gebruiken. Je wilt graag meer uithoudingsvermogen, langere afstanden af kunnen leggen of je prettiger voelen gedurende de training. Voeding speelt daarbij een enorm belangrijke rol. We geven hier een aantal tips waar iedere hardloper wat aan heeft.

Hardlopen en eten

Hardlooptips voor hardlopersAls je vaak gaat hardlopen, heeft je lichaam voldoende brandstof nodig. Maar hoeveel moet je nou eigenlijk eten?

Als je dagelijks een half uur gaat hardlopen, heb je een groter calorie-gebruik dan gemiddeld. Reken erop dat je ongeveer 2500 tot 3500 kilocalorieën per dag nodig hebt. Train je heel intensief, dan heb je tussen de 3500 en 5000 kilocalorieën per dag zeker nodig!

Aangenomen dat je niet bezig bent met afvallen, geldt dat je per kilo lichaamsgewicht ongeveer vijf tot zeven gram koolhydraten per dag moet eten. Bij deze hoeveelheid blijft je glycogeen voorraad op peil en is je uithoudingsvermogen optimaal.

Hardlopen en drinken

Voldoende drinken vóór, tijdens en na je training is ontzettend belangrijk bij iedere sport. Maar bij duursporten als hardlopen is het vochtverlies gedurende de training erg hoog en dus is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Maar wat is nou ‘voldoende’? Over het algemeen geldt dat anderhalf tot twee liter gedurende de dag volstaat, buiten de training om.

Tijdens je training dien je ongeveer 250 milliliter (dat is de hoeveelheid die overeenkomt met één glas water) te drinken voor ieder kwartier dat je inspanning levert. Wen je aan met waterflessen te lopen; je wilt niet op de hoeveelheid beknibbelen!
Dieetenvoeding adsens



Als je er moeite mee hebt om tijdens het lopen te drinken, wen je dan toch aan dat je dit vanaf het begin van je training doet. Steeds kleine slokjes nemen, iets meenemen dat je graag drinkt: het helpt je om voldoende binnen te krijgen.

Plan eventueel je hardloop route langs een winkel waar je de voorraad aan kunt vullen.

Hardlopen: snel of rustig?

De hoeveelheid calorieën die je verbrandt tijdens het lopen, is afhankelijk van de afstand. Of je deze afstand nu wandelend of sprintend aflegt, maakt wat dat betreft niet uit. Wel is een intensievere training waarbij je ook qua snelheid veel van jezelf vraagt, vele malen effectiever. Alleen als je je hart flink aan het werk zet, verbeter je je conditie en uithoudingsvermogen. Het effect van een dergelijke training op de spijsvertering valt ook niet te vergelijken met dat van een wandeling. Dus ook voor de afvallers geldt: gas erop!

Hardlopen: Wat kun je doen tegen spierkramp?

Het belangrijkste om spierkramp tijdens het hardlopen te voorkomen, is voldoende te drinken. Daarnaast kun je met nog een aantal zaken rekening houden; daar lees je hier meer over.

Hardlopen: Wat kun je doen tegen diarree?

Een ander probleem waar veel hardlopers tegen aan lopen, is dat van darmkrampen en diarree tijdens de training. Maar liefst een kwart van de hardlopers heeft hiermee te maken! De oorzaak is waarschijnlijk dat de bloedtoevoer naar de darmen minder is tijdens intensieve inspanning. Hierdoor gaan deze samenkrampen; iets wat door vochtgebrek nog kan worden versterkt.

Om het risico op krampen en diarree te verkleinen, is het belangrijk voldoende te drinken. Eet vóór de training geen vezelrijk voedsel; dit maakt de darmen alleen maar actiever op het moment dat je dat niet kunt gebruiken. Cafeïne en zoetstoffen zijn ook uit den boze; vermijd dus sportdrankjes waar dat in zit.

De beste remedie verschilt van persoon tot persoon. Hou een paar weken lang bij wat je precies eet, hoe lang voor de training dat je eet en of je last hebt gehad van kramp of diarree tijdens de training. Zo krijg je inzicht in wat voor jou het beste werkt.

Blijf Op De Hoogte van Mens & Gezondheid!

Meld je hieronder aan en ontdek direct wat het nummer 1 geheim is van Mens & Gezondheid. Wanneer je je nu aanmeldt voor de Mens & Gezondheid Infomails, ontvang je tevens nog een verrassing. Ik zie je aan de andere kant![/content_box_yellow]

Dit is een artikel over hardlooptips!

The following two tabs change content below.
“In 1995 startte mijn zoektocht naar Maximale Vitaliteit. Het is mijn missie om de vele bijzondere wetenswaardigheden die ik ontdekte met zo veel mogelijk mensen te delen via onder andere deze site, zodat ook jij je voordeel er mee kunt doen! ” Bert Tijhoff, Royaal Vitaal Coach

Laatste berichten van Bert (toon alles)

Leave A Reply (No comments so far)

You must be logged in to post a comment.

No comments yet